Big Data – innowacyjna technologia oparta na dużych, zmiennych i różnorodnych zbiorach danych; dzięki ich przetworzeniu i analizie można zdobyć wiedzę, która wykorzystywana jest na każdym poziomie rynku, gdzie zachodzi proces związany z przetwarzaniem informacji; a zatem: uczelnie, instytucje, banki, placówki zdrowia, przedsiębiorstwa produkcyjne

Według raportu META Group big data w modelu 3V można opisać za pomocą:
  • volume – duża ilość danych
  • velocity – duża prędkość przetwarzania danych
  • variety – duża różnorodność danych
  • veracity – weryfikacja posiadanych danych
  • value – wartość dla użytkownika
 
Z kolei zastosowanie tego modelu w polskiej wersji 4W przedstawia się następująco:
  • wykorzystanie własnych, czyli wewnętrznych zasobów danych
  • wyciąganie wniosków za pomocą technik analitycznych
  • wzbogacanie
  • weryfikacja hipotez i wniosków
 
Big Data znajduje zastosowanie w obsłudze klienta (pozyskiwanie i analizowanie danych z mediów społecznościowych, odwiedzanych stron internetowych, platform i aplikacji zakupowych, co pomaga tworzyć spersonalizowane oferty dostosowane do indywidualnych potrzeb i oczekiwań klienta). Analizowanie opinii klientów przyczynia się do usprawnienia procesu produkcyjnego, zarządzanie nim oraz wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań z zakresu funkcjonowania korzystnie wpływa na pozyskiwanie klientów.
 
Sprawne korzystanie z informacji pozwala na dokonanie pełnej optymalizacji działań w firmie; dzięki wykorzystaniu Big Data można poznać szczegółowe potrzeby klientów oraz odbiorców różnych usług czy produktów, służą do tego zwłaszcza media społecznościowe; korzyści w działaniu strategicznym.
 
Technologia ta wykorzystywana jest zatem na etapie planowania działań pod kątem przewidzianego zapotrzebowania na dany produkt czy na daną usługę. Ponadto pojawia się możliwość przewidywania potencjalnych awarii sprzętu i w efekcie skuteczne zapobieganie im poprzez dokonywanie konserwacji urządzeń.
 
Dzięki dostępowi do większej ilości informacji w znaczący sposób poszerza się perspektywa zdobywania wiedzy.